home {{this.$translate('menu.back')}}

{{this.$translate('contact-write-to-us')}}

logo-white

Co sprawia, że reklama jest skuteczna?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma się rozwijała — a kto nie chce? — musi być cię widać. Musisz się reklamować. Ale jak się do tego zabrać? Jaki jest pierwszy krok? Jakiego przekazu powinieneś użyć? A skąd będziesz wiedzieć, czy to działa? Co sprawia, że reklama jest skuteczna? Jeśli kiedykolwiek zadawałeś sobie te pytania, te wskazówki mogą pomóc Ci uzyskać najwyższy zwrot z każdej zainwestowanej złotówki.

Określ profil odbiorcy reklamy

Możesz uwielbiać oglądać sport, ale to nie znaczy, że to robią Twoi potencjalni klienci. Pierwszym krokiem jest poznanie konkretnego profilu demograficznego Twoich docelowych klientów. Obejmuje to ich wiek, płeć, lokalizację geograficzną, zainteresowania behawioralne, poziom dochodów i wszelkie inne szczegóły dotyczące Twojego produktu lub usługi.

Następnie porównaj różne media, aby znaleźć najlepsze opcje dla docelowych klientów. Z tej listy porównaj ceny i wybierz kilka, które są najbardziej opłacalne. Zapytaj usługodawców o oferty specjalne, które mogą oferować, ponieważ dzięki temu jest szansa na uzyskanie jeszcze lepszej ceny.

Śledź wyniki i analizuj zebrane dane

Zawsze śledź wyniki swoich reklam i analizuj, które generują najwięcej korzyści dla Twojej firmy. Można to zrobić na wiele darmowych lub tanich sposobów. Na przykład możesz zachęcać klientów do wykorzystania kodu promocyjnego w momencie zakupu. Po prostu zastosuj spersonalizowany kod promocyjny dla każdego rodzaju mediów (np. Nazwafirmy10 lub Nazwanainstagramie10), a następnie zmierz, które kody przynoszą najwięcej wykorzystania.

Dołącz wezwanie do działania (CTA)

Wezwanie do działania (CTA – call to action) to oświadczenie w reklamie zaprojektowane specjalnie po to, aby zachęcić klientów do podjęcia działania. Niektóre przykłady to „Zadzwoń teraz”, „Kliknij, aby dowiedzieć się więcej”, „Odwiedź nasz salon” i „Pospiesz się, do wyczerpania zapasów”. Wiele razy po CTA pojawia się zachęcająca oferta z poczuciem pilności, taka jak „Zadzwoń w ciągu kilku minut i odbierz dwa w cenie jednego!” lub „Otrzymaj 100 PLN zniżki na rejestrację przed 31 stycznia”.

Podstawowym celem CTA jest skierowanie klientów do kolejnej fazy procesu sprzedaży. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się zrobić CTA, czy po prostu chcesz, aby klienci odwiedzili Twoją witrynę, kluczem jest, aby następny krok był jasny dla odbiorców.

Dobrze napisana treść reklamy to element sukcesu

Jeśli nagłówek i elementy wizualne są wystarczająco skuteczne, by przykuć uwagę odbiorców, to dobrze napisany tekst będzie kolejnym aspektem reklamy, który zachęci użytkowników do działania. Jeśli prawdą jest, że 80% użytkowników czyta jedynie nagłówki, oznacza to, że tylko 20% internautów zapoznaje się z pozostałą częścią tekstu.

Co to oznacza w praktyce? Tekst reklamy powinien być kreatywny, zwięzły i łatwy do odczytania, ale także zawierać atrakcyjną i odpowiednią treść. Unikaj używania żargonu lub nadmiernych informacji, które nie wpływają bezpośrednio na ogólny przekaz reklamy. Postaw także na chwytliwe i wyróżniające się wizualnie z pozostałej treści nagłówki, które przykują wzrok odbiorców i zachęcą do dalszego czytania.

Budowanie częstotliwości

Reklama jednorazowa może zadziałać w krótkim okresie, jeśli przygotujesz wyjątkowo angażującą lub kontrowersyjną formę promocji, na którą przeznaczysz spore fundusze, co pozwoli dotrzeć do jak największej grupy odbiorców. Jeśli jednak szukasz ciągłego rozwoju firmy i pracujesz z ustalonym budżetem reklamowym, powolny i stały wzrost wygrywa wyścig.

Twoi docelowi klienci zaznajomią się z Twoją firmą, gdy z czasem będą widzieć Twoją reklamę. Czy Twoja reklama wyświetla się, gdy Twoi docelowi klienci Cię potrzebują, czy też dawno o niej zapomniano? Częstotliwość to powtarzająca się ekspozycja Twojej reklamy, która pozwala Ci być na bieżąco. Spójność i długowieczność kampanii to klucze do budowania efektywnej częstotliwości.

Zrozumienie celów i wskaźników KPI

Każda firma jest wyjątkowa i ma swoje własne cele i zadania. Dzięki temu każda firma będzie miała własną definicję tego, co sprawia, że reklama jest skuteczna. Na przykład nowa firma, która chce wyrobić sobie markę w konkurencyjnej przestrzeni, może uznać reklamy o największej liczbie wyświetleń za bardzo skuteczne. Są to reklamy, które maksymalizują świadomość marki firmy.

Tymczasem firma, która ma już ugruntowaną reputację, może nie dbać o poglądy. W tej firmie wszystko sprowadza się do kliknięć i konwersji. Reklama jest skuteczniejsza, jeśli ma wysoki współczynnik konwersji, nawet jeśli mniej osób ją zobaczy. To powiedziawszy, istnieje kilka uniwersalnych cech, które powinny dzielić wszystkie skuteczne reklamy.

Podkreśl cechy i podkreśl korzyści

Cecha to faktyczne stwierdzenie o Twoim produkcie („Ta poduszka jest w 100% hipoalergiczna”). Z drugiej strony korzyść świadczy o wartości Twojego produktu („Ta poduszka zapewni Ci całonocny sen”). Twoi klienci chcą słyszeć, co w tym jest dla nich, więc podkreśl wartość.

Cena i funkcje odgrywają ważną rolę w procesie zakupu, ale klienci zwykle podejmują decyzje zakupowe w oparciu o to, jak myślą o produkcie. Aby czuć się dobrze z zakupem, klienci muszą być zadowoleni z ceny.

Wyraź swój punkt widzenia

Niekoniecznie potrzebujesz kosztownego 60-sekundowego spotu. Ludzie na ogół mają krótki czas skupienia uwagi. Niech Twoja wiadomość będzie prosta i skoncentrowana. W spocie telewizyjnym, reklamie radiowej lub wideo przed filmem online masz 30 sekund (lub mniej), aby wyrazić swoją opinię. Musisz więc przyciągnąć uwagę ludzi i odpowiedzieć w swojej reklamie na te pytania:

  • Kto? Kto stoi za reklamą? Czym zajmuje się twoja firma?
  • Co? Co oferujesz?
  • Czemu? Podkreśl korzyści.
  • Kiedy? Stwórz poczucie pilności, dostarczając zachęty lub powodu do szybkiego działania.
  • Gdzie? Kieruj odbiorców, dokąd mają się udać. Czy powinni do ciebie zadzwonić? Zatrzymać się? W trybie online?

Ważne jest, aby Twoja wiadomość była wystarczająco prosta, aby każdy mógł ją zrozumieć. Każdy, kto poświęca mniej uwagi, powinien być w stanie zobaczyć Twoją reklamę i rozpoznać, co robisz i co oferujesz. Twoja reklama przypomina potencjalnym klientom, że jesteś otwarty na biznes i dostępny, gdy będą Cię potrzebować.