Czy wiesz, że postrzeganie kolorów przez odbiorców wpływa na ich decyzje zakupowe? Co więcej, niektóre barwy mogą wywołać wrażenie luksusu. Jeśli więc planujesz komunikację do klientów z segmentu premium, poznaj znaczenie kolorów w marketingu i przekonaj się, po które barwy sięgnąć, aby ich znaczenie wsparło działania promocyjne.
Wydawać by się mogło, że kolory to jedynie kwestia estetyki. Nic bardziej mylnego. Barwy są ważnym elementem komunikacji marketingowej. Mogą sygnalizować tożsamość marki i bezpośrednio wpływać na to, jak konsumenci ją postrzegają. Co więcej, kolory odzwierciedlają bieżące trendy w kulturze czy nastroje społeczne. Wystarczy wspomnieć markę Pantone, która co roku szumnie ogłasza kolejne barwy mianem koloru roku.
Badania prowadzone przez specjalistę neuromarketingu, Martina Lindstroma, wykazują, że kolorystyka może zwiększyć rozpoznawalność marki o nawet 80%. Dlatego specjaliści od wizerunku i marketerzy nie mogą traktować kolorów po macoszemu. Kolory, podobnie, jak logo, sygnet, liternictwo i inne elementy identyfikacji wizualnej marki są komunikatem, jaki brand wysyła w świat. Co więcej, niektóre kolory mogą budować poczucie luksusu, a przez to korzystnie wpływać na decyzje zakupowe klientów z segmentu premium. Teza ta znajduje potwierdzenie w badaniach. Już w 2006 roku Satyendra Singh dowiódł, że kolory bezpośrednio wpływają na decyzje konsumenckie. Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu zagadnieniu.
Jak ustaliliśmy już na wstępie tego artykułu, kolory działają na odbiorców. Okazuje się, że mogą wywoływać także konkretne emocje, w tym poczucie wyjątkowości i prestiżu. Niektóre barwy wywołują skojarzenia z towarami luksusowymi, jak np. z jednym z najcenniejszych kruszców, czyli złotem. Stawiając na kolory, które wywołują skojarzenia tego typu, można wzbudzić w klientach konkretne oczekiwania i wysłać do nich sygnał: to produkt premium, który z pewnością spełni twoje oczekiwania.
Psychologia kolorów jest solidnym wsparciem dla marketerów w budowaniu wizerunku marek oraz wywoływaniu konkretnego wrażenia. Po jakie połączenie kolorów i konkretne barwy sięgnąć, aby uzyskać efekt premium? Odpowiedź znajdziesz poniżej.
Aby wywołać określone emocje i skłonić tym samym klienta do decyzji zakupowych, na stoisku targowym, należy pogodzić kilka różnych elementów. Na ludzką percepcję wpływa nie tylko kolor. Oświetlenie czy nawet zapach mogą wywoływać negatywne skojarzenia lub przeciwnie, budować pozytywne doświadczenie odbiorców. Dziś skupiamy się na znaczeniu koloru w reklamie, a zwłaszcza wyżej wspomnianych barw. Oto kilka praktycznych wskazówek, które przydadzą się przed targami i pomogą wyróżnić markę na tle konkurencji, wywołując jednocześnie wrażenie luksusu.
Z lektury pierwszej części artykułu już dobrze wiesz, jakie kolory wybrać, aby wywoływać określone emocje i wrażenie luksusu. W tym kolorystycznym zamieszaniu trzeba pamiętać o znaczeniu innych barw, a dokładniej tych, które wchodzą w skład identyfikacji wizualnej firmy. Omówione wyżej różne odcienie, będące synonimem elegancji, należy wpleść do palety, która jest już stosowana w firmowych materiałach czy logo. Chociaż wspomniane kolory oddziałują na doświadczenie klienta, to najważniejszym zadaniem, stojącym przed wystawcami targowymi, jest budowanie rozpoznawalności. Dlatego kolory w marketingu mające powodować efekt premium, należy dobrać do logo firmy i pozostałych elementów.
Przeczytaj również: Psychologiczne znaczenie barw w reklamie
Twoim sprzymierzeńcem, który może podkreślić połączenie kolorów na stoisku, jest oświetlenie.. Dobrze dobrane światło może uwypuklić dane strefy stoiska i zwrócić uwagę odbiorców na prezentowane produkty. Temperatura barwowa światła może podkreślać ciepłe kolory lub dobrze akcentować chłodne kolory. Światło ciepłe (2700K-3000K) sprzyja relaksowi i atmosferze wypoczynku. Z kolei światło o chłodnej barwie (5000K-6500K) pobudza koncentrację i czujność.
Co dodać jeszcze do tej targowej układanki? Wrażenie luksusu dopełnią szlachetne materiały, takie jak szkło, metal czy drewno. Możesz je przemycić do stylizacji stoiska za pomocą dodatków czy mebli. A jeśli potrzebujesz więcej wskazówek, skontaktuj się z nami.